Nowatorski napęd zwiększa niezawodność wind

Szwedzka firma Hisstema opracowała rewolucyjną koncepcję windy o nośności 600 kg zasilanej energią słoneczną produkowaną lokalnie. Dzięki wyposażeniu w standardowy akumulator kwasowo-ołowiowy urządzenie może być bezpiecznie użytkowane także w przypadku zaniku zasilania sieciowego. Sercem systemu napędowego windy jest innowacyjny napęd wyposażony w przemienniki częstotliwości z serii L1000 firmy Yaskawa.

  • Klient
  • Hisstema AB

Cel: energooszczędne i niezawodne działanie

Do tej pory baterie i akumulatory w napędach wind wykorzystywane były niemal wyłącznie jako zasilanie awaryjne w przypadku przerw w dostawach energii elektrycznej. Nowa koncepcja firmy Hisstema idzie o krok dalej, wykorzystując standardowe akumulatory kwasowo-ołowiowe także w codziennej pracy windy. Dzięki temu system jest dużo bardziej energooszczędny niż tradycyjne modele: akumulatory mogą być ładowane bezpośrednio z sieci elektrycznej lub instalacji fotowoltaicznej o mocy 2 kWh. Dzięki temu w lecie energia niezbędna do zasilania windy (1,1 kWh) uzyskiwana jest w całości z ogniw fotowoltaicznych, a jej nadwyżki oddawane są z powrotem do sieci.

Oczywiście akumulatory mogą być z powodzeniem wykorzystywane także w czasie przerw w zasilaniu. Ich pojemność wystarcza do wykonania ok. 300 pełnych przejazdów. W przeciwieństwie do typowych systemów zasilania awaryjnego, w których dźwig dowozi pasażerów jedynie na najbliższe piętro, winda pozostaje więc w pełni sprawna aż do powrotu zasilania.

 

Rozwiązanie: dwa falowniki do pracy w różnych trybach

Nowy system napędowy można wykorzystać także w istniejących windach o udźwigu do 630 kg. Co ważne, spełnia on wytyczne europejskiej normy EN 81 dotyczącej dźwigów. Całość jest bardzo kompaktowa: zajmuje zaledwie 2500 mm wysokości nadszybia, a dodatkowo ze względu na zasilanie akumulatorowe nie wymaga instalacji ogniotrwałego przewodu zasilającego. Głównym komponentem systemu są dwa trójfazowe silniki o mocy 1,1 kW (230 V) umożliwiające pracę z prędkością 0,6 m/s. Jak pokazały testy, zasilana nimi winda jest w stanie wykonać średnio 70 przejazdów w ciągu 24 godzin.

Każdy silnik wyposażony jest w enkoder umożliwiający zamknięcie pętli sprzężenia zwrotnego oraz falownik z serii L1000A o mocy 5,5 kW, który steruje pracą silnika w trybie zasilania sieciowego. W przypadku awarii sieci dołącza do niego drugi przemiennik częstotliwości firmy Yaskawa – kompaktowy J1000. Uruchamiany w sytuacji wstrzymania pracy windy, po maksymalnie 20 sekundach zasila jej napęd prądem z akumulatora o napięciu 230 V. Operacje te koordynowane są przez system sterowania połączony z falownikami i napędem za pomocą magistrali komunikacyjnej.

Falownik L1000A reprezentuje serię przetworników częstotliwości L1000 firmy YASKAWA, która jako następca sprawdzonych inwerterów L7 została zaprojektowana specjalnie z myślą o zastosowaniu w systemach dźwigowych. Jednostka może z powodzeniem obsługiwać zarówno silniki asynchroniczne, jak i te z magnesami trwałymi i enkoderem o mocy od 1,5 do 100 kW. Stworzona do obsługi wind, zapewnia wysoki komfort jazdy i precyzję zatrzymania dźwigu. Co więcej, można ją łatwo zintegrować z niemal każdym systemem sterowania, a tekstowy wyświetlacz – dzięki operowaniu terminologią i jednostkami specyficznymi dla branży – umożliwia szybkie uruchomienie systemu.